Planowana wieloetapowa modernizacja Lotniska Mielec
Władze zarządzające spółką Lotnisko Mielec mają ambitne plany dotyczące gruntownej i kosztownej modernizacji pasa startowego. Intencją jest przeprowadzenie tej inwestycji w trzech fazach.
Modernizacja nie obejmuje wyłącznie wymiany nawierzchni. W planach jest również budowa płaszczyzn do zawracania na obu końcach pasa startowego, a także unowocześnienie systemu odwodnienia. Kolejnym krokiem będzie utworzenie płyty postojowej dla samolotów, kompleksowo wyposażonej, w tym w system odwadniający.
Finansowanie tej wielkiej inicjatywy stanowi duże wyzwanie. Gmina Miejska Mielec, będąca właścicielem spółki Lotnisko Mielec, dysponuje obecnie środkami pozwalającymi na pokrycie tylko około 40 procent kosztów związanych z całą inwestycją.
W Urzędzie Miejskim w Mielcu odbyło się spotkanie akcjonariuszy spółki Lotnisko Mielec, na którym omawiano przyszłość lokalnego lotniska. Prezydent Miasta Mielec, Jacek Wiśniewski, zaprosił na to spotkanie Łukasza Kalinkę – prezesa Zarządu Lotniska Mielec, Janusza Zakręckiego – prezesa Zarządu i Dyrektora Naczelnego Polskich Zakładów Lotniczych oraz Artura Wojtasa – członka Zarządu PZL Mielec i Dyrektora Serwisu i Prób w Locie.
Łukasz Kalinka przedstawił uczestnikom spotkania inwestycyjne plany mające na celu systematyczny rozwój mieleckiego lotniska i otworzenie przed nim nowych możliwości. Ten ambitny plan podzielono na trzy etapy.
Podczas pierwszego i drugiego etapu przewiduje się modernizację 2,5-kilometrowej drogi startowej, poczynając od generalnego remontu 800-metrowego odcinka pasa startowego od progu do skrzyżowania z poprzeczną drogą startową, a następnie wymianę nawierzchni na reszcie pasa.
W ramach tych etapów planowane jest również budowanie płaszczyzn zawracania na obu końcach drogi startowej oraz modernizacja systemu odwodnienia na całej jej długości. W projekcie uwzględniono także zapewnienie tras dla przyszłych instalacji oświetlenia nawigacyjnego.
Trzeci etap zakłada budowę płyty postojowej wyposażonej w dwa stanowiska postojowe (w tym jedno do odladzania), system odwadniający oraz całą niezbędną infrastrukturę operacyjną.