Prace domowe w szkołach znów na czołówce! Polacy opowiadają się za ich powrotem

Od pewnego czasu temat prac domowych stał się przedmiotem gorącej debaty w Polsce. Nowe badania opinii publicznej sugerują, że kwestia ta budzi skrajne emocje, a różnice poglądów między różnymi grupami społecznymi są znaczące.
Wyniki badań społecznych
Według najnowszego sondażu przeprowadzonego przez firmę badawczą Opinia24 dla RMF FM, 66% respondentów opowiada się za ponownym wprowadzeniem prac domowych do systemu edukacji. Z tej grupy, 37% osób wyraża stanowcze poparcie, podczas gdy 29% skłania się do akceptacji tego pomysłu.
Zdecydowanych przeciwników jest mniej – zaledwie 17% uczestników badania stanowczo odrzuca tę ideę, a taka sama liczba osób jeszcze nie zdecydowała się, jaką przyjąć postawę w tej kwestii.
Wpływ wieku i płci na opinie
Analiza wyników pokazuje, że poparcie dla prac domowych wzrasta wraz z wiekiem badanych. Najsilniejsze poparcie wyrażają osoby powyżej 60 roku życia. Warto także zauważyć różnice w opiniach kobiet i mężczyzn; kobiety w 69% zgadzają się z powrotem prac domowych, podczas gdy odsetek ten jest nieco niższy wśród mężczyzn.
Dodatkowo, osoby z wyższym wykształceniem częściej wyrażają chęć powrotu do dawnych praktyk edukacyjnych – aż 76% z nich popiera pracę domową.
Czynniki polityczne
Poglądy polityczne również odgrywają istotną rolę w tej debacie. Badania pokazują, że zwolennicy partii konserwatywnych chętniej popierają obowiązkowe zadania domowe. Przykładowo, wśród sympatyków Prawa i Sprawiedliwości poparcie wynosi aż 83%. W kontrze stoją wyborcy ugrupowań liberalnych i centrowych, którzy w mniejszym stopniu są skłonni do przywrócenia tych praktyk.
Perspektywy i przyszłość dyskusji
Mimo że nauczyciele mogą obecnie zadawać uczniom prace domowe, nie są one wymagane ani oceniane w sposób formalny. Dyskusja na temat ich potencjalnego przywrócenia trwa już od dłuższego czasu i może się nasilić w nadchodzących tygodniach. Wyniki badań opinii publicznej mają pomóc Ministerstwu Edukacji w podjęciu decyzji dotyczącej ewentualnego usankcjonowania obowiązkowych zadań domowych w polskim systemie edukacji.